Introductie
Voor onze eindklant, Stichting Kennisnet, zijn we op zoek naar 2 Pilotbegeleiders voor het programma Impuls Open Leermateriaal voor 24-32 uur per week.
Organisatie
Goed onderwijs legt de basis voor leven, leren en werken en daagt leerlingen en studenten uit om het beste uit
zichzelf te halen. Dat vraagt om onderwijs dat inspeelt op sociale, economische en technologische
ontwikkelingen. Kennisnet ondersteunt scholen bij een professionele inzet van ict.
Kennisnet zorgt ervoor dat technologie wordt benut om de kwaliteit en toegankelijkheid van het onderwijs te
verbeteren en veiligheids- en ict-risico’s te beheersen.
Vanuit drie elkaar aanvullende rollen draagt Kennisnet bij aan goed en veilig gebruik van ict in het onderwijs:
• expert en gids voor scholen en besturen die keuzes moeten maken over de inzet van ict;
• ontwikkelaar en dienstverlener van publieke ict-voorzieningen;
• keten- en sectorarchitect van de (sectorale en bovensectorale) ict-infrastructuur in het onderwijs.
Kennisnet is penvoerder van het programma Digitaal Veilig Funderend Onderwijs en Impuls Open Leermateriaal.
In deze meerjarige programma’s wordt met diverse projectpartners samengewerkt in het publieke onderwijs
domein.
Het programma Impuls Open Leermateriaal (IOL) heeft als doel de kwaliteit van het basisonderwijs,
gespecialiseerd onderwijs en voortgezet onderwijs te verhogen door te investeren in het (laten) ontwikkelen van
kwalitatief goed open leermateriaal en de distributie en het gebruik ervan. Het gebruik van open leermateriaal
vergroot bij de juiste inzet de motivatie van leerlingen, het vermindert schooluitval, verhoogt leeropbrengsten en
verbetert bovendien de aansluiting op de samenleving en de beroepspraktijk. Daarnaast kunnen we in het
onderwijs met open leermaterialen ook snel inspelen op actuele thema’s in de samenleving. Ook is het efficiënter
om leermateriaal in te zetten dat door collega’s of non-profit organisaties is ontwikkeld en niet alles zelf te hoeven
maken.
In de komende periode gaan we ons verder richten op het realiseren van de ambities. Dit doen we door focus,
opschaling, versterking en het oppakken van nieuwe initiatieven die bijdragen aan antwoorden op deze
deelvragen:
Thema 1: Opschaling in gebruik
Hoe realiseren we opschaling in het gebruik van open leermateriaal in het gehele funderend onderwijs vanuit
initiatieven die op scholen plaatsvinden?
Thema 2: Regie op Open
Hoe zorgen we voor kwalitatief goed materiaal dat bruikbaar en toepasbaar is voor alle onderwijsdoeleinden en
dat op verschillende manieren ingezet kan worden?
Thema 3: Infrastructuur versterken
Hoe zorgen we ervoor dat open leermateriaal toegankelijk, beschikbaar en vindbaar is vanuit verschillende
perspectieven van leraren, scholen en besturen, ouders, leerlingen en derden?
Thema 4: Ontwikkelen van kennis en kunde
Hoe zorgen we voor kennisontwikkeling over open leermateriaal en een stevige monitoring van het programma
IOL met als doel om evidence-informed te werken en de kwaliteit van materiaal en processen blijvend te
versterken?
Functie
Voor het programma Impuls Open Leermateriaal (IOL) zijn we op zoek naar twee Pilotbegeleiders binnen het
team van Thema 1 (Opschaling in gebruik) met een omvang van 24-32 uur per week.
Binnen Thema 1 spelen vernieuwende initiatieven een cruciale rol; er zijn subsidiemogelijkheden voor scholen en
consortia om te werken aan de inzet van open leermateriaal. Op dit moment lopen er 57 pilots (waarin ongeveer
500 scholen zijn vertegenwoordigd) en in september 202 starten er nog eens 18 nieuwe pilots.
Scholen zijn erg geholpen met de subsidieregeling, waarmee ze met collega’s en andere organisaties ruimte
kunnen creëren om aan de slag te gaan met open leermateriaal. Ook zijn de pilots een waardevolle bron voor
IOL. Ze zijn de plek waar we vanuit het programma onderzoeken wat wel- en wat niet werkt binnen het onderwijs
als het gaat om implementatie van Open Leermateriaal. Zo stemmen we overige activiteiten en keuzes binnen
IOL af op wat voor de praktijk direct meerwaarde oplevert.
Om te zorgen voor kwaliteit in de begeleiding van vernieuwende initiatieven en het vergroten van de impact
ervan, zoeken we gedreven, pragmatische en kwaliteitsgerichte (onderwijs)professionals die zin hebben om in
onze groeiende en lerende organisatie te komen werken.
Als pilotbegeleider ben je verantwoordelijk voor begeleiding van 6-8 pilots. Begeleiding richt zich op proces en
inhoud van de pilots en het slim verbinden met andere programma-onderdelen en de ontwikkel- en
onderzoeksvraagstukken van IOL.
Vanaf de start ben je primair contactpersoon en vraagbaak op zowel inhoud als proces. Je verbindt
binnenkomende vragen vanuit de pilot aan expertise van collega’s binnen IOL. Je zorgt er samen met collega’s
voor dat (tussen)resultaten en (proces/leer)opbrengsten van deze pilots worden vertaald naar impactvolle en
duurzame verbeteringen binnen het programma en op scholen in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en
gespecialiseerd onderwijs.
Over de pilots
Binnen de pilots gaan onderwijsinstellingen gedurende drie jaar samen aan de slag met het werken aan Open
Leermateriaal. De inzet hierin verschilt per pilots, maar grofweg onderscheiden we deze gebieden waaraan
evidence-informed wordt gewerkt:
• Visie en Kiezen.
Het werken aan een visie op leermiddelen, uitwerken tot leermiddelenbeleid en het opstellen van criteria voor het
kiezen van leermiddelen.
• Arrangeren en maken.
Binnen de pilots wordt gewerkt aan curriculumbewustzijn en leerdoeldenken, waardoor het denken vanuit een
vaste methode wordt losgelaten en onderwijs beter aan gaat sluiten bij de leerling. Vervolgens moet materiaal
worden gezocht, beoordeeld op kwaliteit, wordt het ontwerpproces ingericht indien men zelf materiaal gaat maken
of bewerken, en arrangeert men het materiaal in de leerlijn.
• Gebruiken en evalueren.
Er wordt gewerkt aan het gebruiken van materiaal en evalueren van datzelfde gebruik.
Samenwerken
Als pilotbegeleider werk je samen met een pilotteam, dat uit 10 pilotbegeleiders en een pilotregisseur bestaat. Dat
doe je in een context van ongeveer 40 ambitieuze en gezellige programmacollega’s. Jij bent een bevlogen
onderwijsprofessional die op landelijk niveau wil bijdragen aan ontwikkelingen voor het gehele funderend
onderwijs.
Binnen het team worden ook gezamenlijk activiteiten opgepakt die passen bij een impuls programma,
bijvoorbeeld het realiseren van pilotbijeenkomsten, opzetten van communicatie richting pilots of bouwen aan
community’s. Of meer intern gerichte initiatieven, zoals doorontwikkelen van een pilotportfolio-tool, agile werken
of herinrichten van werkprocessen.
Als aanvulling op de verschillende talenten in het team zoeken we iemand die goed is in het organiseren van
bijeenkomsten voor grote groepen, zowel online als op locatie. Je krijgt hier energie van en zorgt ervoor dat alles
tot in de puntjes geregeld is. Je kunt goed samenwerken met andere collega’s en bent in staat de kar te trekken.
Ook zoeken we diversiteit in kennisgebieden, zodat je ook als expert gericht activiteiten kunt opzetten,
bijvoorbeeld op het vlak van professionalisering of kennisdeling. Iemand die in staat is overzicht te creëren en
verbindingen te leggen. Een onderwijskundige achtergrond is hierbij een pré.
Taken en verantwoordelijkheden:
Als Pilotbegeleider ben je verantwoordelijk voor het succesvol begeleiden van vernieuwende initiatieven en het
verbinden van expertise en ontwikkel- en onderzoeksvragen tussen pilot en programma, waarmee je kwaliteit
versterkt van proces en opbrengst. Jij floreert in een omgeving waarin nog niet alles is vastgelegd en waar je als
teamlid op basis van jouw expertise en ervaring ook kunt bijdragen aan de werkwijze van het team/de
organisatie.
Jouw verantwoordelijkheden omvatten:
1. kritisch beoordelen van (project)plannen van pilots;
2. voeren van (opstart-, voortgangs- en evaluatie)gesprekken met de pilots;
3. verbinden van inhoudelijke onderwijsvragen aan beschikbare interne expertise en partnerorganisaties en
andere ontwikkelingen binnen IOL;
4. terugkoppelen van leer- en ontwikkelvragen van pilots aan programmacollega’s;
5. managen en uitvoeren van deelprojecten binnen het team, zoals hierboven beschreven;
6. afstemmen met en onderbouwen en verantwoorden van keuzes in de pilotbegeleiding aan de
pilotregisseur, met focus op ontwikkelvraagstukken, planning, kwaliteit en proces;
7. verantwoorden van de projectvoortgang aan de themacoördinator of pilotregisseur, met focus op
planning, kwaliteit, proces en financiën;
8. actief participeren in teamoverleg, pilotoverleg en IOL-brede overleggen en activiteiten om de voortgang
te bespreken en eventuele knelpunten op te lossen
Functie-eisen
• Relevante onderwijsachtergrond op minimaal hbo-niveau;
• Inzicht in leermateriaal in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs en een visie op de rol van open
leermateriaal en het verder brengen ervan;
• Vermogen om kansen te signaleren, projectvoorstellen te analyseren en een adviserende rol in te nemen;
• Sterke communicatieve en begeleidingsvaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk, gericht op een
effectieve samenwerking, signaleren van kansen en het vinden van oplossingen;
• Proactieve houding, zowel zelfstandig kunnen werken als in een team;
• Ervaring in alle aspecten van projectmatig werken, bij voorkeur in een dynamische omgeving;
• Je bent in staat om passie en plezier te delen en waarde voor het onderwijs te creëren.
Aanbod
Gewenste startdatum: 4 november 2024
Initiële einddatum: 30 juni 2025
Optie op verlenging: ja
Aantal uur per week: 24-32 uur per week
Reageren voor: 10 oktober 12:00
De gesprekken vinden plaats via Teams in de periode van dinsdag 15 oktober (13.00 en 17.00 uur) en
woensdag 16 oktober (09.30 en 11.30 uur).
Inlichtingen
Ingmar van der Valk 06-81270464
ivandervalk@berger.nl
Sollicitatie
Ingmar van der Valk 06-81270464
ivandervalk@berger.nl